Što Uništava Željezo U Organizmu

Što Uništava Željezo U Organizmu

Željezo je esencijalni mineral koji je ključan za brojne vitalne funkcije u našem organizmu. Međutim, postoji nekoliko faktora koji mogu uništiti željezo u našem tijelu i dovesti do nedostatka ovog važnog nutrijenta.

Prva stvar koja može uništiti željezo u organizmu je konzumacija određenih namirnica. Kofein, tanin i fitinska kiselina, koje se nalaze u čaju, kavi, crnom vinu i nekim žitaricama, mogu inhibirati apsorpciju željeza iz hrane. Stoga, prekomjerno konzumiranje ovih namirnica može dovesti do nedostatka željeza u organizmu.

Osim toga, određeni lijekovi mogu također uništiti željezo u organizmu. Na primjer, antacidi koji se koriste za liječenje želučanog refluksa mogu smanjiti apsorpciju željeza iz hrane. Također, neki antibiotici mogu uništiti željezo u organizmu inhibirajući enzime koji su odgovorni za njegovu apsorpciju.

Dodatni faktor koji može utjecati na uništavanje željeza u organizmu je konzumacija alkohola. Alkohol može inhibirati apsorpciju željeza iz hrane i oštetiti željezo koje se nalazi u našim stanicama. Zbog toga, redovito konzumiranje alkohola može dovesti do nedostatka željeza u organizmu.

U zaključku, postoji nekoliko faktora koji mogu uništiti željezo u organizmu. Konzumacija određenih namirnica, poput kofeina i fitinske kiseline, određeni lijekovi i redovito konzumiranje alkohola mogu smanjiti apsorpciju i oštetiti željezo u organizmu. Stoga je važno biti svjestan ovih faktora i pridržavati se uravnotežene prehrane kako bi se osiguralo dovoljno željeza u tijelu.

Contents

Neprijatelji tvojeg željeza

Željezo je vrlo važan mineral u našem tijelu, ali postoje određeni faktori koji mogu uništavati željezo i ometati njegovu apsorpciju. Evo nekoliko glavnih neprijatelja tvojeg željeza:

1. Fitati

Fitati su prirodni spojevi koji se nalaze u biljkama poput žitarica, mahunarki i orašastih plodova. Oni mogu se vezati za željezo i stvarati netopive spojeve koji se teško mogu apsorbirati u tijelu. Da bi se smanjio negativan utjecaj fitata na apsorpciju željeza, preporučuje se namakanje, fermentacija ili klijanje namirnica koje ih sadrže.

2. Tanini

Tanini su tvari koje se prirodno javljaju u biljnim plodovima poput kave, čaja, crnog vina i nekih voćnih sokova. Oni mogu inhibirati apsorpciju željeza. Ako konzumiraš ove namirnice, najbolje je to učiniti između obroka, kako bi se smanjio utjecaj tanina na apsorpciju željeza.

3. Kalcij

Kalcij je važan mineral za zdrave kosti i zube, ali prevelika količina kalcija može smanjiti apsorpciju željeza. Stoga, uzimanje dodataka kalcija ili mliječnih proizvoda istovremeno s obrocima bogatim željezom može utjecati na njegovu apsorpciju. Preporučuje se uzimanje kalcija između obroka ili barem dva sata prije ili poslije obroka bogatih željezom.

4. Fosfati

Fosfati su spojevi koji se često nalaze u prerađenoj hrani i gaziranim pićima. Oni mogu inhibirati apsorpciju željeza. Stoga je važno ograničiti unos ovih namirnica kako bi se očuvala adekvatna apsorpcija željeza.

You might be interested:  Kako Se Riješiti Gljivica Na Noktima

5. Ljekovi

Određeni lijekovi, poput antacida, inhibiraju apsorpciju željeza. Ako uzimaš ove lijekove, preporučuje se uzimanje dodataka željeza ili hrane bogate željezom najmanje dva sata prije ili poslije uzimanja lijekova koji mogu smanjiti njegovu apsorpciju.

Uzimanje hrane bogate vitaminom C može pomoći u povećanju apsorpcije željeza u tijelu. Također, kombiniranje hrane bogate željezom s namirnicama koje sadrže meso može poboljšati apsorpciju.

Hrana koja oduzima željezo

Prehrambene navike i način ishrane mogu imati veliki uticaj na nivo željeza u tijelu. Određena hrana može oduzimati željezo iz organizma ili otežati njegovu apsorpciju, što može dovesti do nedostatka željeza. U nastavku su navedene neke vrste hrane koje treba konzumirati s oprezom ako imate problema s niskim nivoom željeza.

1. Kafa i čaj

Kafa i čaj sadrže tvari koje se nazivaju tanini, koje mogu ometati apsorpciju željeza. Dakle, ukoliko konzumirate kafu ili čaj tokom obroka, vaše tijelo će imati poteškoće pri apsorpciji željeza iz hrane koju jedete. Preporučuje se izbjegavanje konzumacije kafe i čaja tokom obroka i konzumiranje ih između obroka.

2. Mliječni proizvodi

Konzumiranje velikih količina mliječnih proizvoda može otežati apsorpciju željeza, posebno kalcija iz mlijeka i mliječnih proizvoda. Zato je važno unaprijed razmisliti o ravnoteži između konzumiranja mliječnih proizvoda i hrane bogate željezom kako bi se osigurala adekvatna apsorpcija željeza.

3. Biljne hrane

Neki biljni izvori hrane također mogu otežati apsorpciju željeza. Na primjer, biljni oblici željeza (ne-heme željezo) koji se nalaze u namirnicama poput mahunarki, soje, cjelovitih žitarica i povrća, posebno onih bogatih vlaknima, mogu ometati apsorpciju željeza. Ako konzumirate ove namirnice, možda ćete trebati dodatno povećati unos željeza iz drugih izvora ili kombinovati ih s drugim namirnicama bogatim vitaminom C, koji poboljšava apsorpciju željeza.

4. Alkohol

Pretjerana konzumacija alkohola može oštetiti sluznicu želuca, što može utjecati na apsorpciju hranjivih tvari, uključujući željezo. Vrijedi napomenuti da alkohol također može izazvati unutarnje krvarenje, što može dovesti do gubitka željeza u organizmu. Stoga, umjerena konzumacija alkohola i ograničavanje unosa može biti korisna mjera za održavanje zdravlja željeza u organizmu.

5. Gazirana pića i grickalice

Gazirana pića i grickalice, posebno one bogate šećerom i aditivima, često nemaju hranjivu vrijednost i mogu sadržavati sastojke koji ometaju apsorpciju željeza. Preporučuje se izbjegavanje pretjeranog konzumiranja ovih proizvoda, posebno ako već imate nedostatak željeza.

Alkohol i nikotin: neprijatelji željeza

Alkohol i nikotin su dvije supstance koje mogu imati negativan utjecaj na razinu željeza u organizmu. Ove supstance mogu ometati apsorpciju željeza i/ili povećati gubitak željeza iz organizma, što može dovesti do nedostatka željeza i mogućih zdravstvenih problema.

Alkohol

Konzumacija alkohola može negativno utjecati na ravnotežu željeza u organizmu na nekoliko načina:

  • Alkohol može ometati apsorpciju željeza u crijevima, što znači da se manje željeza može usvojiti iz hrane koju jedemo.
  • Alkohol može oštetiti jetru, organ koji je važan za pohranu željeza u obliku feritina. Oštećena jetra može imati poteškoća u pohranjivanju željeza, što može rezultirati smanjenim nivoom željeza u organizmu.
  • Alkohol može povećati gubitak željeza putem urina. Konzumacija alkohola može povećati diurezu, tj. stvaranje veće količine urina, što može rezultirati gubitkom željeza.

Nikotin

Nikotin, glavna aktivna supstanca iz duhanskog dima, također može imati negativan utjecaj na razinu željeza u organizmu:

  • Nikotin može ometati apsorpciju željeza u crijevima, slično kao alkohol.
  • Nikotin može povećati metabolizam i smanjiti unos željeza u tkiva, uključujući i crvene krvne stanice.
  • Pušenje također može povećati oksidativni stres, što može rezultirati oštećenjem crvenih krvnih stanica i povećanim gubitkom željeza.

Osobe koje konzumiraju alkohol i puše mogu biti posebno osjetljive na nedostatak željeza. Stoga, važno je voditi računa o unosu željeza putem prehrane i/ili dodataka prehrani kako bi se izbjegao nedostatak željeza i moguće zdravstvene komplikacije.

Bolesti koje depletriraju željezo

1. Anemija nedostatka željeza (IDA)

Anemija nedostatka željeza je najčešći poremećaj povezan s nedostatkom željeza u organizmu. Ova bolest nastaje kada tijelo nema dovoljno željeza za proizvodnju hemoglobina, proteina u crvenim krvnim stanicama koji prenosi kisik do tkiva i organa. Simptomi anemije nedostatka željeza uključuju umor, bljedilo, nedostatak daha, slabo zacjeljivanje rana i slabu koncentraciju.

2. Perniciozna anemija

Perniciozna anemija je autoimuna bolest u kojoj organizam ne može apsorbirati dovoljno vitamina B12. Nedostatak ovog vitamina dovodi do smanjene proizvodnje crvenih krvnih stanica i anemije. Perniciozna anemija također može uzrokovati nedostatak željeza jer sprečava apsorpciju drugih hranjivih tvari koje su potrebne za proizvodnju željeza.

You might be interested:  Kako Steći Prijatelje I Naklonost Ljudi

3. Kronične upalne bolesti

Kronične upalne bolesti poput Crohnove bolesti, ulceroznog kolitisa i reumatoidnog artritisa mogu uzrokovati depleciju željeza u organizmu. Upalni procesi u tijelu mogu smanjiti apsorpciju željeza iz hrane ili povećati gubitak željeza kroz crijeva ili urin. Osim toga, kronične upalne bolesti dovode do povećane potrošnje željeza zbog povećane proizvodnje crvenih krvnih stanica kao odgovor na upalu.

4. Hronična bubrežna bolest

Ljudi s hroničnom bubrežnom bolešću često imaju probleme s ravnotežom željeza u organizmu. Bubrezi igraju ključnu ulogu u regulaciji željeza, a oštećenje bubrežne funkcije može dovesti do smanjene apsorpcije željeza ili njegovog gubitka u mokraći. Također, anemija je česta kod pacijenata s hroničnom bubrežnom bolešću zbog problema s proizvodnjom eritropoietina, hormona koji potiče stvaranje crvenih krvnih stanica.

5. Talasemija

Talasemija je genetski poremećaj koji uzrokuje smanjenu proizvodnju hemoglobina i crvenih krvnih stanica. Osobe s talasemijom mogu imati kroničnu anemiju i često trebaju transfuzije krvi radi normalizacije razine hemoglobina. Transfuzije krvi mogu dovesti do povećane razine željeza u organizmu, ali i do taloženja viška željeza u tkivima, što može oštetiti organe kao što su jetra, srce i gušterača.

6. Krvarenje

Bilo koja vrsta krvarenja može dovesti do gubitka željeza. To može uključivati unutarnje krvarenje zbog želučanih čireva, krvarenje iz menstruacije kod žena, te krvarenje iz probavnog trakta. Gubitak krvi rezultira gubitkom željeza jer se željezo nalazi u crvenim krvnim stanicama koje se gube kroz krvarenje.

Lijekovi i željezo – kompatibilni ili kontraproduktivni?

Lijekovi mogu imati različite učinke na apsorpciju, transport i pohranu željeza u organizmu. Neki lijekovi mogu pomoći u jačanju i održavanju normalnih razina željeza, dok drugi mogu negativno utjecati na njegovo zadržavanje i izlučivanje iz tijela.

Lijekovi koji podržavaju apsorpciju željeza

Neke tvari koje se nalaze u određenim lijekovima mogu pomoći u boljoj apsorpciji željeza iz hrane. Vitamin C, na primjer, može poboljšati apsorpciju željeza iz prehrambenih izvora. Stoga, ako uzimate suplemente ili lijekove koji sadrže željezo, moglo bi biti korisno konzumirati ih zajedno s hranom bogatom vitaminom C.

Lijekovi koji negativno utječu na željezo

Lijekovi koji negativno utječu na željezo

Postoje i neki lijekovi koji mogu negativno utjecati na zadržavanje željeza u organizmu ili na njegovu iskoristivost. Na primjer, antacidi koji se koriste za liječenje želučanih problema mogu smanjiti apsorpciju željeza iz hrane. Stalna i dugotrajna primjena takvih lijekova može dovesti do deficita željeza i anemije.

Također, neki antibiotici mogu stvarati komplekse s željezom u organizmu, čime onemogućuju njegovu iskoristivost. Stoga, ako koristite antibiotike, moglo bi biti korisno uzeti ih neko vrijeme prije ili poslije obroka kako bi se izbjegla interakcija s željezom iz hrane.

Konzultirajte se s liječnikom

Ako uzimate bilo kakve lijekove i brinete o razini željeza u svom tijelu, najbolje je konzultirati se sa svojim liječnikom ili ljekarnikom. Oni će moći pružiti savjete i informacije o tome kako lijekovi mogu utjecati na apsorpciju i iskoristivost željeza i preporučiti moguće dodatke prehrani ili promjene u prehrani koje bi mogle biti korisne.

Imajte na umu da je važno slijediti upute stručnjaka i ne mijenjati dozu ili način uzimanja lijekova bez savjetovanja s liječnikom.

Štetne posljedice nedostatka željeza

Nedostatak željeza u organizmu može dovesti do brojnih zdravstvenih problema i štetnih posljedica. Ovo su neki od najčešćih simptoma i komplikacija koji se mogu javiti kod nedostatka željeza:

Anemija

  • Umor i iscrpljenost
  • Slabost mišića
  • Bljedilo kože i sluznica
  • Gubitak daha
  • Poremećaji srčanog ritma

Loša funkcija imunološkog sustava

Nedostatak željeza može oslabiti imunološki sustav, što povećava rizik od infekcija i bolesti. Osobe s nedostatkom željeza mogu često obolijevati od prehlada, gripe i drugih infekcija.

Poteškoće s kognitivnim funkcijama

Osobe s nedostatkom željeza mogu imati poteškoće s koncentracijom, pažnjom i pamćenjem. Također mogu biti sklonije depresiji, tjeskobi i drugim mentalnim problemima.

Problemi sa rastom i razvojem

Nedostatak željeza u djetinjstvu može negativno utjecati na rast i razvoj djeteta. Može dovesti do kašnjenja u rastu, smanjenja tjelesne mase i loše kognitivne razvoja.

Poremećaji u trudnoći

Trudnice imaju povećane potrebe za željezom zbog rasta fetusa i potreba tijela. Nedostatak željeza u trudnoći može dovesti do povećanog rizika od prijevremenog porođaja, niskog porođajnog težine, anemije i drugih komplikacija.

You might be interested:  Koji Je Ginko Najbolji

Poremećaji u fizičkoj aktivnosti

Nedostatak željeza može smanjiti izdržljivost i fizičku snagu, što može utjecati na sportske performanse i opću kvalitetu života.

Krhki nokti i kosa

Krhki nokti i kosa

Nedostatak željeza može dovesti do stanjivanja i lomljivosti noktiju, kao i lomljive i suhe kose.

Da bi se izbjegle ove štetne posljedice, važno je održavati uravnoteženu prehranu bogatu željezom, te pratiti i liječiti nedostatak željeza u organizmu ako se javi.

Kako nadoknaditi izgubljeno željezo?

Kada je željezo izgubljeno iz organizma, važno je nadoknaditi ga kako biste održali optimalne nivoe ovog minerala. Evo nekoliko strategija koje možete primijeniti kako biste povećali unos željeza:

1. Ishrana bogata željezom

Jedan od načina da nadoknadite izgubljeno željezo je unos hrane bogate ovim mineralom. Hrana koja je dobar izvor željeza uključuje:

  • Crveno meso, poput govedine i janjetine
  • Perad, kao što su piletina i purica
  • Riba, naročito tunjevina i sardine
  • Mahunarke, kao što su grah, sočivo i slanutak
  • Crna čokolada
  • Spanać i drugo zeleno lisnato povrće
  • Sušeno voće, poput šljiva, grožđica i suvih marelica

2. Kombinacija hrane

Konzumiranje hrane bogate željezom zajedno s hranom bogatom vitaminom C može poboljšati apsorpciju ovog minerala. Na primjer, možete dodati sok od limuna na listove špinata ili konzumirati crveno meso sa svježom paprikom ili citrusnim voćem.

3. Dodaci željeza

Ako vaš unos željeza ne ispunjava preporučene dnevne vrijednosti, možete razmotriti uzimanje dodataka željeza. Međutim, prije nego što počnete uzimati dodatke, trebali biste se posavjetovati s ljekarom kako biste se uvjerili da je to sigurno i odgovarajuće za vas.

4. Biljni izvori željeza

Ako ste vegetarijanac ili vegan, može biti izazovno dobiti dovoljno željeza iz prehrane. U tom slučaju, trebate obratiti posebnu pažnju na unos hrane bogate biljnim izvorima željeza kao što su:

  • Crveni pasulj
  • Susam
  • Sočivo
  • Orašasti plodovi i sjemenke
  • Integralne žitarice obogaćene željezom

5. Sprečavanje gubitka željeza

Pored nadoknađivanja izgubljenog željeza, također je važno sprečiti dalji gubitak ovog minerala. Evo nekoliko načina kako možete to postići:

  • Izbjegavajte konzumiranje hrane koja otežava apsorpciju željeza, kao što su čaj i kafa
  • Konzumirajte hranu bogatu kalcijem odvojeno od hrane bogate željezom, jer kalcij može smanjiti apsorpciju ovog minerala
  • Izbjegavajte prekomjerno konzumiranje alkohola, koji također može ometati apsorpciju željeza

Slijedeći ove strategije, možete povećati unos željeza i održati zdrave nivoe ovog minerala u organizmu.

Prirodni izvori željeza

Željezo je esencijalni mineral koji naš organizam treba za pravilno funkcioniranje. Srećom, postoji mnogo prirodnih izvora željeza koji nam mogu pomoći u održavanju adekvatne razine ovog minerala u tijelu. Evo nekoliko najboljih izvora željeza:

Mahunarke

  • Ljubičasti grah
  • Crnooka graševina
  • Leća

Tamno zeleno lisnato povrće

  • Špinat
  • Kale
  • Blitva

Meso

  • Govedina
  • Piletina
  • Svinjetina

Orašasti plodovi i sjemenke

  • Bademi
  • Indijski oraščići
  • Sjemenke bundeve

Cjelovite žitarice

  • Ovas
  • Ječam
  • Pir

Voće i suho voće

  • Jabuke
  • Kupine
  • Šljive
  • Marelice
  • Suhe šljive
  • Rozine

Uzimanje željeza iz prirodnih izvora obično je najbolji način za zadovoljavanje dnevnih potreba organizma. Međutim, ponekad je potrebno dodatno uzimanje željeza putem dodataka prehrani, posebno u slučajevima nedostatka ili povećane potrebe za ovim mineralom.

FAQ:

Koja hrana može uništiti željezo u organizmu?

Neku hranu koja može uništiti željezo u organizmu su crni čaj, kava, mliječni proizvodi, jaja, soja i bogati izvor kalcija.

Koja pića smanjuju apsorpciju željeza u tijelu?

Pića koja smanjuju apsorpciju željeza u tijelu su kava, crni čaj, crno pivo i gazirani napici.

Da li hrana bogata vlaknima može utjecati na apsorpciju željeza?

Da, hrana bogata vlaknima može smanjiti apsorpciju željeza u tijelu. Posebno celuloza, koja je prisutna u voću, povrću i cjelovitim žitaricama.

Kako alkohol utječe na apsorpciju željeza u organizmu?

Alkohol može smanjiti apsorpciju željeza u organizmu. Konzumiranje alkohola može dovesti do anemije nedostatka željeza.

Koje lijekove treba izbjegavati ako imate problema s nedostatkom željeza?

Lijekove koji smanjuju apsorpciju željeza treba izbjegavati ako imate problema s nedostatkom željeza. Neki od tih lijekova uključuju antacide, inhibitora protonske pumpe, kalcijev karbonat, antibiotike i diuretike.

Koje namirnice i pića poboljšavaju apsorpciju željeza u organizmu?

Namirnice i pića koja poboljšavaju apsorpciju željeza u organizmu su agrumi i druga hrana bogata vitaminom C, crveno meso i morska hrana.

Categories: odgovorihr